
Hisingen
Explore which locations are available as posters:
Map view
Maps
-
- 37 % Off
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View225 kr – 300 krKarta över Hisingen.
——
Map of the Island of Hisingen.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
Cranes
-
FavoriteView product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 675 kr
De ikoniska kranarna kran 47 och kran 11 i Göteborgs hamn.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 675 kr
Eriksberg, bockkranen
Ägare: Älvstranden Utveckling AB
Tillverkare: Pohlig-Heckel-Bleichert ( PHB ), Köln
Tillverkningsår: 1968–69Historik: Eriksbergs bockkran uppfördes under 1969 för att varvet skulle kunna bygga fartyg upp till 500 000 ton. Kranbalken är byggd av NOHAB i Trollhättan 1968. Kranen användes fram till 1979 då Eriksbergs varv lades ned. En del utrustning är demonterad men i stort ser den ut som den gjorde under sin aktiva tid. Färgen var under varvsepoken grön.
Status: Eriksbergskranen blev byggnadsminne 2012. I Länsstyrelsens motivering står bland annat:
Bockkranen och dockan på Eriksberg är ett av de mest påtagliga monumenten över den storskalighet och rationalitet som präglade varvsindustri under det expansiva 1960-talet. Det är den enda kvarvarande kranen av sitt slag i Sverige.Tekniska data: Bockkran. Huvudbalken är 120 meter lång, höjd 8 meter och en inre övre bredd på 8 meter. Spännvidd 107,85 meter. Fri höjd över kaj 73 meter. Lyftkraft 450 ton. Hela kranen väger 1750 ton.
Fakta från Hamn- och varvskranar i Västra Götalands län utgivet av Västarvet kulturmiljö/Västra Götalandsregionen, Västarvet.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 675 kr
Kran 47
Ägare: Älvstranden Utveckling AB
Tillverkare: Kone OY, Finland. Typbeteckning
K4476
Tillverkningsår: 1974Historik: Tillverkad för Götaverken och användes fram till nedläggningen 2014. Innan kranen levererades breddades piren den skulle stå på och anpassades till kranens spårvidd som är 15 meter i stället för 10,4 meter som den tidigare kranen hade. Kran 24 stod på piren innan den breddades för att ge plats åt kran 47. Kranen har en hiss för kranförarens bekvämlighet mellan övre delen av portalen och upp mot maskin och förarhytt. Hissen går dock inte hela vägen upp utan kranföraren fick gå ytterligare en bit upp för att komma till sin arbetsplats.
Status: Kranen är den nyaste av de kranar som finns på Götaverkens område och är i skrivande stund, 2018, 44 år. Kran 47 är den nyaste av de kranar som finns på Götaverkens område och är tillsammans med de övriga kranarna ett representativt monument över den framgångsrika varvsepoken i Göteborg.
Tekniska data: Spårgående portalvippkran. Portalens spårvidd 15 meter, höjden är 12 meter. Högsta höjd 93,8 meter och 75 meter vid maximal utliggning. Högsta lyfthöjd 57 meter. Lyfter från 50 ton på 30 meters utliggning, 25 ton vid 50 meters utliggning till 12 ton på 63 meters utliggning. Lilla kroken lyfter 6 ton vid maximal utliggning på 66 meter.
Fakta från Hamn- och varvskranar i Västra Götalands län utgivet av Västarvet kulturmiljö/Västra Götalandsregionen, Västarvet.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
PopularView product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 675 kr
Kran 11
Ägare: Älvstranden Utveckling AB
Tillverkare: Machinefabriek Hensen, Rotterdam
Tillverkningsår: 1962Historik: Tillverkades ursprungligen för Götaverken Arendal. Kranarna började monteras i mars 1962 efter sedvanlig anbudsupphandling där ett antal svenska och utländska tillverkare fick möjlighet att komma in med offerter. Det fanns planer på att beställa fyra 100-tonskranar men det blev slutligen två och dessa fick nr 510 och 511. Kranarna var verksamma på Arendalsvarvet fram till 1974 då det flyttades till GVR, Götaverken Reparation. I samband med flytten byttes kranarmarna ut till nuvarande utformning, vilket innebar att kranarna nu fick längre utliggning. Lyftkraften ändrades då från 100 ton till 90 ton. Den stora förändringen förutom lyftkraften blev nu att kranarna kunde lyfta 25 ton ut till 57 meter istället som det ursprungliga 25 ton ut till 48,5 meter. En väsentlig kapacitetsförbättring i dessa sammanhang. Kranarna 10 och 11 är efter bockkranen på Eriksberg de två kraftfullaste kranarna i Göteborgs innerhamn. På Arendalsvarvet hade kranarna inventarienummer 510 och 511. Vid flytten till GVR fick dom nummer 10 och 11.
Status: Kranarna var i drift fram till nedläggningen av reparationsverksamheten 2014.
Tekniska data: Spårgående portalvippkran. Portalens spårvidd 15 meter. Lyfter 90 ton på 20 meters utliggning, 42 ton vid 38,5 meters utliggning och 25 ton vid 57
meters utliggning. Hjälplinan lyfter 5 ton vid 60 meters utliggning. Hjälplinan är den lilla kroken längst ut på kranarmen. Lyfthöjden är 36 meter.Fakta från Hamn- och varvskranar i Västra Götalands län utgivet av Västarvet kulturmiljö/Västra Götalandsregionen, Västarvet.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 675 kr
Kran 24
Ägare: Älvstranden Utveckling AB
Tillverkare: AB Landsverk, Landskrona
Tillverkningsår: 1947Historik: Kranen är den enda kvarvarande av de fyra kranar som företaget AB Landsverk tillverkade för Götaverken.
Status: Kranen är den äldsta av de sex kranar som finns kvar på före detta Götaverkens område idag. Kranen användes fram till 2011.
Tekniska data: Spårgående portalvippkran. Portalens spårvidd 10,4 meter. Längd mellan buffertar 24,85 meter. Största lyfthöjd 35 meter. Lyfter 12 ton vid 21 meters radie, 6 ton vid 35 meters radie och 3 ton med lilla kroken vid 35,82 meters radie.
Fakta från Hamn- och varvskranar i Västra Götalands län utgivet av Västarvet kulturmiljö/Västra Götalandsregionen, Västarvet.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 475 kr
De ikoniska kranarna i Göteborgs hamn.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 475 kr
De ikoniska kranarna i Göteborgs hamn.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
Buildings och places
-
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 475 kr
Ostindiefararen Götheborg är en replika av den ostindiefarare med samma namn (Götheborg), som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. Replikan är byggd med dåtidens verktyg och byggmetoder och står nu vid Eriksbergs hamn. Ostindiefararen Götheborg har en total längd 58,5 meter och stormastens topp 47 meter över vattenlinjen. Originalskeppet Götheborg byggdes på varvet Terra Nova i Stockholm och sjösattes år 1738. Fartyget kom att göra tre resor till Kina men år 1745 förliste fartyget snöpligt under inseglingen till Göteborg. Efter en resa på 30 månader och med bara 900 meter kvar till ankarplatsen rände hon den 12 september 1745 upp på det välkända grundet Hunnebådan.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 475 kr
Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB är en tidigare industrikoncern och varvsindustri i Göteborg. Företaget bildades 1850. I samband med varvskrisen övertogs varvet av staten, och 1979 levererades det sista fartyget.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 475 kr
Biskopsgårdens vattentorn även kallad Den blå spindeln. Det är ritat av Nils Einar Eriksson och invigdes 1959.
Illustration of the watertower in Biskopsgården, Gothenburg.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page -
PopularView product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page Quick View175 kr – 475 kr
illustrerad silhuett av Älvsborgsbron, förbinder fastlandet med Hisingen, Göteborgs svar på Brooklynbron.
View product This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
More visual guides
Explore more places, bildning and maps with our visual guides.