Kvinna vid havet, även benämnd Sjömanshustrun, är en skulptur av Ivar Johnsson placerad på Sjömanstornet vid Sjöfartsmuseet i Göteborg. Tornet invigdes samtidigt med museet 1933, men skulpturen Kvinna vid havet restes, till följd av en byggnadsarbetarstrejk, först året därpå. Den ska minna om de sjömän som omkom under första världskriget. Kvinnan står på ett torn, vars totala höjd med skulpturen når 62 meter över havet.
Vasaloppets målgång i Mora efter nio mils skidåkning från Sälen.
Vasaloppet’s goal in Mora after nine miles of skiing from Sälen.
För miljöns skull har vi inget lager. Varje konstverk skrivs ut när beställningen är placerad. För storlekar 40×50 och uppåt kan några ytterligare dagar läggas till.
Säljs utan ram.
For the sake of the environment, we have no stock.
Every artwork is printed when order is placed.
For sizes 40×50 and upwards a few additional days may be added.
Kasernerna var militärförläggning från 1895 till 1994 och ingick i dåvarande kasernområdet i Kviberg.
Byggnaderna utformades i tidstypisk stil som var inspirerad av gotiken och medeltida borgararkitektur. Samtliga byggnader har fasader av rött tegel och svart plåt på taken. Husen är i huvudsak symmetriskt placerade och omfattade ursprungligen bland annat kanslibyggnad, kaserner, exercishus, matsal, vinterstall, sommarstall och ridhus.
På Hagabion visas film från hela världen, med tyngdpunkt på filmer som inte kommer från Hollywood. Det inkluderar dokumentärfilmer, filmer från olika språkområden och med olika motivkretsar. Folkets Bio distribuerar också barnfilm, svensk som utländsk.
Hagabion ligger i Viktoriahuset på Linnégatan. Det byggdes 1875–1877 som områdets första stenhus, efter ritningar av arkitekten Bror Viktor Adler och drevs som Viktoriaskolan fram till 1975.
Vad skulle Göteborg varit utan Aktiebolaget Svenska Kullagerfabriken?
Som 1907 bildades efter en banbrytande uppfinning av Sven Wingquist. Ett flerradigt självreglerande radialkullager. SKF blev världsledande inom kullager.
Under den här tiden började även automobilmarknaden växa och för att möta den nya marknaden bildades 1926 ett dotterbolag vid namn AB Volvo.
Efter en del finansieringsproblem skapade AB Volvo en egen bilprototyp och blev 1935 ett eget företag. Och på den vägen är det.